Dzisiaj wiele się mówi o aplikacjach. Reklamowane są w tym zakresie szczególnie aplikacje dedykowane, jako remedium na wiele firmowych problemów. Czy rzeczywiście jest to inwestycja, którą opłaca się podjąć?
Aplikacje – co to jest?
Na początek jednak postarajmy się zdefiniować pojęcie aplikacji. Co to w ogóle jest? Otóż aplikacje to najprościej rzecz ujmując formy programów. Zazwyczaj dzielimy je na aplikacje webowe i mobilne.
Jak sama nazwa wskazuje aplikacje webowe powiązane są z przeglądarką internetową. Są to aplikacje, które do działania wymagają posiadania internetu. Co ciekawe – najczęściej nie zdajemy sobie sprawy, że używamy takich aplikacji każdego dnia. Przeciętnemu użytkownikowi internetu będzie nawet dość trudno rozpoznać, jaka jest różnica między stroną internetową a webappem. Pod względem informatycznym – projektowanie aplikacji webowych wygląda inaczej. Zaś pod kątem praktycznym – aplikacje sprawdzają się wszędzie tam, gdzie użytkownik ingeruje jakoś w treść strony, czyli kupuje coś, wpisuje opinię, rozwiązuje test, edytuje wypowiedź czy też kontaktuje się z pracownikiem firmy.
Czym są zatem aplikacje mobilne? Są to aplikacje przeznaczone dla wszystkich urządzeń typu tablet, smartphone, iPhone itd. Korzystamy z nich codziennie – włączając czat, latarkę, sprawdzając pogodę czy słuchając muzyki. Warto wiedzieć, że mogą, ale nie muszą one być powiązane z internetem.
Aplikacje dedykowane – dla kogo i po co?
Teraz przechodzimy do podstawowego zagadnienia, jakim są aplikacje dedykowane, czyli stworzone dokładnie pod potrzeby firmy. Powstaje pytanie – jakie potrzeby? Czy i nasza firma zyska na stworzeniu aplikacji? Tu warto umówić się na rozmowę z konsultantem firmy. Może się bowiem okazać, że przeróżne problemy organizacyjne czy komunikacyjne, obecne w naszej firmie, rozwiąże właśnie jedna prosta aplikacja.
A jakie mogą to być aplikacje? Wszelkie poprawiające komunikację z klientem, z pracownikami firmy, pomagające stworzyć profile klientów, uzyskać dane statystyczne, na podstawie których będziemy wiedzieć, jaka jest nasza grupa odbiorcza i wiele wiele innych. Słowem – w krótkim czasie zorganizują one lepiej pracę oraz polepszą komunikację, co razem przedłoży się na lepszy wizerunek firmy.
O czym pamiętać podczas zakupu aplikacji dedykowanych?
Należy przede wszystkim wiedzieć, że tworzenie aplikacji na iOS, jak również tworzenie aplikacji na androida czy webowych, trwa jakąś ilość czasu – standardowo od dwóch tygodni do trzech miesięcy. Więcej o czasie tworzenia aplikacji dowiesz się na stronie https://supportdevs.com/co_robimy/. Ponadto pisanie aplikacji na androida czy stronę nie jest tanie – wybierzmy zatem firmę, która ma pozytywne opinie, jest rekomendowana przez naszych znajomych albo która posiada liczne certyfikaty. Inaczej bowiem możemy łatwo stracić niepotrzebnie wiele pieniędzy.
Ponadto – zawsze traktujmy zakup aplikacji dedykowanych jako formę inwestycji. Co to oznacza? Normalnie, kiedy podejmujemy jakąś inwestycję, zabezpieczamy się, aby w razie nietrafnej decyzji nie ponieść zbyt dużych strat. W przypadku aplikacji owo zabezpieczenie polega przede wszystkim na tym, aby bez pośpiechu zastanowić się dokładnie czy projekt aplikacji nam odpowiada oraz w umowie zawrzeć możliwość dokonania poprawek gotowego już projektu.